dimarts, 27 de març del 2012

Delicades

© de les fotografies: David Ruano

M’obsessiona la història curta, l'skecth, o millor dit, els sketchos. L'estructura que formen les petites històries. La galàxia que creen les formes inconnexes. La unitat que s’assoleix mitjançant el que en aparença no té unitat.
Recordo que un matí em vaig llevar ben aviat. Tenia set anys i estava a Quintanavides, el poble de la meva àvia. Vaig baixar a la cuina i la meva tia Guada s'estava rentant. Amb una tovalloleta anava mullant cada part del seu cos. Com jo era un nen ella va seguir com si res. La seva mà no parava de moure's sota el camisó blanc. Després de l'aigua, es va fer una frega amb alcohol de 96º i va acabar untant-se de dalt a baix amb Nivea. Més tard em va donar l'esmorzar i em va dir: "Tu et dutxes massa." Una boira espesa lluitava contra el sol. Va agafar un cubell, el va omplir d'aigua i va sortir al jardí a regar els rosers. Des de la finestra la vaig veure acariciant una rosa. I em vaig posar gelós.

Aquesta peça està dedicada a la meva avia i les seves germanes. És una manera de retornar-los el seu afecte. Una manera de parlar amb elles, de divertir-me amb elles, de mirar de comprendre allò que sabem que mai arribarem a entendre.
Per suposat que aquests personatges no són ni la meva avia ni les seves germanes. I els homes que estan amb elles tampoc són els seus germans ni els seus marits. Quan ets nen la imaginació completa tot el que no saps a gran velocitat, i crec que Delicades és un ensomni que necessitava fabricar per poder parlar amb elles, per inventar el que mai van poder-me explicar.

Alfredo Sanzol


© de les fotografies: David Ruano

A mi també m'agraden les històries curtes –em refereixo a les escrites o contades… no tant les viscudes–. Aquelles que aporten una immediatesa, una espontaneïtat, una concentració de conceptes, diàlegs i accions en un curt lapse de temps. Petites píndoles de creativitat que et mantenen enganxat perquè, quan encara no has acabat de pair-ne una ja tens servida la següent. Delicades és una història construïda amb petites històries. Una exposició aparentment inconnexa que s'acaba engranant amb la combinació magistral de conceptes com l'humor, l'amor, la ironia o la tendresa. Un trencaclosques on cada peça aporta un ingredient diferent i tot acaba encaixant per formar un plat suau, lleuger… i molt saborós. I d'entre aquestes peces, a destacar l'aparició de Carme Pla, que en moments puntuals de l'obra és capaç de desplegar una expressivitat a l'abast de molt poques actrius.
A mi també m'agraden les històries curtes… i si són delicades… molt millor!

dimecres, 21 de març del 2012

El cor té cervell

Això que el cor té cervell és una metàfora, no?

No, s'ha descobert que el cor conté un sistema nerviós independent i desenvolupat amb més de 40.000 neurones i una complexa i espessa xarxa de neurotransmissors, proteïnes i cèl·lules de suport.
Gràcies a aquests circuits tan elaborats, sembla ser que el cor pot prendre decisions i passar a l'acció independentment del cervell, i pot aprendre, recordar i inclús percebre. Existeixen quatre tipus de connexions que parteixen del cor i van fins el cervell del cap.
La primera és la comunicació neurològica mitjançant la transmissió d'impulsos nerviosos. El cor envia més informació al cervell de la que rep. És l'únic òrgan del cos amb aquesta propietat, i pot inhibir o activar determinades parts del cervell segons les circumstàncies. Això significa que el cor pot influir en la nostra percepció de la realitat i per tant en les nostres reaccions.
La segona és l'informació bioquímica mitjançant hormones i neurotransmissors. El cor produeix l'hormona ANF, que assegura l'equilibri general del cos: l’homeòstasi. Un dels seus efectes és inhibir la producció de l'hormona de l’estrès i produir i alliberar oxitocina, la que es coneix com a hormona de l'amor.
La tercera és la comunicació biofísica mitjançant ones de pressió. Sembla ser que amb el ritme cardíac i les seves variacions el cor envia missatges al cervell i a la resta del cos.
I la quarta és la comunicació energètica. El camp magnètic del cor és el més potent de tots els òrgans, i és 5.000 vegades més intens que el del cervell. S'ha observat que aquest canvia en funció de l'estat emocional. Així, es torna caòtic quan sentim por, frustració o estrès, i en canvi s'ordena amb les emocions positives. De fet, se sap que el camp magnètic del cor s'estén al voltant del nostre cos entre dos i quatre metres, de manera que tothom qui ens envolta rep l'informació energètica continguda en el nostre cor.

Això ens porta a la conclusió que el cervell del cor és el primer en tractar l'informació que després arribarà al cervell del cap. Serà aquest un pas més en l'evolució humana?

Hi ha dos tipus de variació de la freqüència cardíaca. Una és harmoniosa, d'ones amples i regulars, i adopta aquesta forma quan la persona té emocions i pensaments positius, elevats i generosos. L'altra apareix amb les emocions negatives, com la por, la ira o la desconfiança. Però encara hi ha més. Les ones cerebrals es sincronitzen amb aquestes variacions del ritme cardíac, és a dir, que el cor arrastra el cap. La conclusió és que l'amor del cor no és una emoció… és un estat de consciència intel·ligent.

En fi, el cervell del cor activa en el cervell del cap centres superiors de percepció completament nous que interpreten la realitat sense basar-se en experiències passades. Aquest nou circuit no passa per les velles memòries, sinó que el seu coneixement és immediat, instantani, i, per això, té una percepció exacta de la realitat.

Tot i que sembli ciència ficció, està demostrat que quan el ser humà utilitza el cervell del cor crea un estat de coherència biològic, tot s’harmonitza i funciona correctament. És una intel·ligència superior que s'activa mitjançant les emocions positives.

De moment és tracta d'un potencial no activat, i sembla que molt poca gent és capaç d'utilitzar-lo, però comença a estar accessible per a un gran nombre de persones. Només cal activar aquest circuit cultivant les qualitats del cor: l'obertura cap al proïsme, l’escolta, la paciència, la cooperació, l'acceptació de les diferències, el coratge… En definitiva, la pràctica de pensaments i emocions positives. En essència, lliurar-se de l'esperit de separació i dels tres mecanismes primaris: la por, el desig i l'ànsia de domini, mecanismes que estan ancorats profundament en l'ésser humà perquè ens han servit per sobreviure durant milions d'anys. Ara ens hem de lliurar d'ells prenent la posició de testimonis, observant els nostres pensaments i emocions sense jutjar-los, i escollint les emocions que ens poden fer sentir bé. Hem d'aprendre a confiar en la intuïció i reconèixer que el veritable origen de les nostres reaccions emocionals no està en el que passa a l'exterior, sinó en el nostre interior.

Així que cultiveu el silenci, contacteu amb la natura, viviu períodes de solitud, mediteu, contempleu, teniu cura del vostre entorn vibratori, treballeu en grup, viviu amb senzillesa. I quan tingueu dubtes sobre el que heu de fer… pregunteu al vostre cor.

Annie Marquier,
matemàtica i investigadora de la consciència 

__

Fa uns dies una amiga em va enviar aquest article que havia llegit a La Vanguardia, que em va semblar molt interessant –últimament les meves "fonts" són inesgotables i m'ofereixen en safata la temptació de no pencar gaire–. Tan de bo la seva lectura serveixi d'ajuda a totes aquelles persones que estan "indecises" i no saben "que posar-se" quan surten de casa.

I és que ara podríem dir allò tan utilitzat que cada dia aprenem alguna cosa nova, però… de debò encara quedava algú que dubtés sobre qui manava realment?

Gràcies Ona.

__

Si voleu llegir l'article original
El corazón tiene cerebro

diumenge, 18 de març del 2012

Només és tracta de ser bona persona

Un empresari andalús de reconegut prestigi es preparava per donar una xerrada davant un auditori. Emmarcada en l'assignatura de creació d'empresa, la seva ponència estava enfocada a explicar els seus "secrets" per encaminar als assistents cap a una posició de referència a la seva comunitat. Entre els assistents, nombrosos empresaris esperaven una lliçó magistral sobre tècniques, mètodes o procediments per fer de les seves empreses una de les capdavanteres del sector. Estaven disposats a no perdre’s cap detall. I la ponència va començar…

– Bona tarda, és un plaer estar aquí… –i demés protocols pertinents–. No em considero digne de parlar davant d'un fòrum com aquest, davant de persones de la vostra categoria. Jo, per dir-vos la veritat, només he vingut a parlar-vos de què, en aquesta vida, el realment important és ser bones persones…

En aquest moment les seves conjectures van caure com fulles de tardor. Per ser un bon empresari el primer que cal ser és bona persona? És aquesta la recepta màgica? No s'ho acabaven de creure, tot i que alguna cosa els va fer pensar que això de "ser bona persona" no és precisament quelcom que estigui especialment "de moda", i potser podia convertir-se en un fet diferencial, tant en els negocis com a la vida. Així que van prestar encara més atenció de la que en principi preveien. Van prendre notes i des d'aquell moment van reflexionar sobre aquest tema. Avui, molts d'ells han arribat a la conclusió que, efectivament, el realment important en aquesta vida és ser bona persona.


Bona persona… sona bé! Però… que significa realment ser bona persona? Quines són les seves principals característiques? Honradesa? Sinceritat? Justícia?

Les bones persones són aquelles de les que sempre te'n pots refiar, perquè, passi el que passi, sempre van amb la veritat per davant i, amb determinació, et diuen les coses com les senten. Però ho fan amb les seves millors paraules i, el que és millor, ho fan sempre a la cara. Perquè les bones persones són sinceres, potser de vegades massa i tot. Per a elles no existeix la mentida, ni tan sols aquelles "sense importància aparent", que es diuen per evitar ofendre o per no quedar malament amb ningú.

Les bones persones són honrades i tenen paraula. Quan es comprometen sempre compleixen. D'aquesta manera és com la resta de la gent percep que són gent en qui es pot confiar. I si més endavant les circumstàncies canvien, les accepten com vénen i assumeixen la seva responsabilitat sense por.

Les bones persones no es creuen millors que ningú. Són humils i saben tractar als que els envolten per igual, amb justícia, i saben donar a cadascú el que els correspon. Les diferències entre caps i empleats existeixen, i així ha de ser, però això no implica que el primer hagi de ser un dèspota ni el segon un aprofitat que abusi de la confiança que en ell s'ha dipositat.

Les bones persones són exigents amb elles mateixes, però també ho són amb els demés perquè és la manera amb la que els ajuden a superar-se dia a dia, a pujar contínuament el llistó. Lluiten contra lo fàcil, lo còmode i lo inútil. Es plantegen objectius ambiciosos en tots els camps de la seva vida i treballen per assolir-les.

Les bones persones no discuteixen, en tot cas debaten. Els crits i les ofenses, ja siguin amb fets o paraules, no és propi d'elles. Exposen els seus arguments, perques i raons de forma serena, intentant entendre les posicions contraposades quan algú els hi planteja. En les bones persones no existeix l'orgull ni la rancúnia.

I per acabar, la que segurament és la seva característica més "vistosa". Les bones persones sempre tenen un somriure per oferir i contagien als demés la seva alegria i energia. Transmeten en tot moment el fruit d'una pau interior que resulta de viure al màxim tot l'anterior sense esperar res a canvi.

Amb tot, podria semblar que ser bona persona no ha de ser tasca fàcil. Suposo que tant com no ser-ho. Perquè tot és redueix a una qüestió d'actitud. Però és evident que és possible. És per això que ja fa temps que intento ser una d'aquestes persones. Si ho estic aconseguint o no suposo que només el temps, i la gent, ho dirà. Si tu també vols ser-ho, possiblement ja hauràs detectat algun aspecte a millorar en la teva vida, en la teva actitud. T'animo a que ho provis. Perquè, en el fons, tot es podria resumir en una frase molt més concreta, i sobretot, molt més fàcil…

Vols ser més feliç? Converteix-te en bona persona!

__

Fa un temps un amic em va enviar un enllaç amb aquest article i jo em vaig comprometre a traduir-lo i penjar-lo al bloc. I aquest és el resultat. He d'admetre, però que la traducció, si bé intenta ser bastant fidel al text original, en alguns aspectes ha estat lleugerament adaptada per aquelles coses de les apreciacions personals. És per això que, per si és del vostre interès, us deixo l'enllaç a l'article original i d'aquesta manera en podreu treure les vostres pròpies conclusions.

Gràcies Xevi.

__

Si voleu llegir l'article original

Si voleu llegir el post que va motivar en Xevi a enviar-me'l

dissabte, 10 de març del 2012

Corteo

© de les fotografies: Cirque du Soleil

Corteo és una processó plena d'alegria, una desfilada festiva que sorgeix de la imaginació d'un pallasso. L'espectacle combina la passió dels actors amb l'elegància i la força dels acròbates perquè els espectadors se submergeixin en un món teatral i misteriós, en algun indret entre el cel i la terra, que barreja la diversió, la comèdia i l'espontaneïtat.
El pallasso presenta el seu propi funeral, que se celebra en un ambient carnavalesc, mentre uns àngels de la guarda vetllen en silenci. A través d'una mescla d'allò gran i petit, d'allò ridícul i tràgic, de la màgia de la perfecció i de l'encant de l’imperfecció, l'espectacle fa palesa la força i la debilitat del pallasso, així com la seva saviesa i la seva delicadesa per il·lustrar aquesta humanitat, viva en tots nosaltres. La música, ara lírica ara exultant, transporta Corteo a través d'una celebració atemporal en què la il·lusió es burla de la realitat.


© de les fotografies: Cirque du Soleil

Últimament se m'acumula la feina! Feia dies que tenia pendent escriure sobre un dels últims espectacles que he assistit i que em va emocionar. Així, que, tot i que amb tres setmanes de retard i amb poc marge per recomanar-ho a qui encara no l'hagi vist… aquí va!

Afirmar que el Cirque du Soleil ofereix un espectacle diferent no és aportar res de nou. Afirmar que es situaria allà on la línia entre circ i teatre queda més diluïda, tampoc. Per dir-ho fàcil, el primer que se m'acut després d'haver vist Corteo és que simplement és molt bonic. Molt. Preciós. Per enrevessar-ho una mica –si no aquest no seria un comentari meu– diria que és una explosió visual de tal magnitud que directament arriba als sentiments. Suposo que si la poesia es pogués veure seria alguna cosa semblant a això. No és només la bellesa dels seus números. No és només la precisió de cada moviment. No és només la combinació de rialles amb esglais i ooohs d'admiració. És tot a l'hora. Corteo és, sense dubte, l'espectacle total.

Escollir el funeral d'un pallasso com a fil argumental d'una història pensada per a tots els públics no semblava, en principi, la millor elecció. Però la realitat és transforma quan veus que allò és una festa on la tristesa no existeix. Una rua màgica que puja de la terra al cel, i del cel torna a baixar a la terra. I és que Corteo es desenvolupa suspès allà al mig, allà on hi haurien de viure els núvols. Allà on la llei de la llei de la gravetat és posa en dubte a cada minut que passa. Allà on la imaginació sembla estar a tocar dels dits.

Si hagués de destacar un moment concret em veuria immers en un destret de difícil resolució. Potser l'espectacularitat dels llits elàstics, on els acròbates es creuen miraculosament en vols impossibles. Potser l’elegància dels canelobres suspesos del sostre, on les ballarines s'hi enreden en un ball màgic. O potser l'impossibilitat de tancar la boca davant dels trapezistes sense trapezi, on la sincronicitat dels protagonistes agafa el màxim nivell de perfecció. Tant és. Agafeu-ne una al atzar i aquella serà la bona. Però per a mi, sense cap mena de dubte, el moment impagable de la nit va ser veure el meu pare, el membre més gran de la família, i el meu nebot, el més jove –més de seixanta anys els separen–, gaudint amb la mateixa emoció i intensitat. Només pels seus ulls i els seus aplaudiments ja paga la pena haver comés "l'imperdonable error" d'haver fet coincidir el dia de funció amb el millor partit del Barça a l'estadi. Ho sento tete! : )